Tar vi utgangspunkt i overnattingsstatistikken som indikator på utviklingen av reiselivet i Lofoten ser vi at 2022 ligger litt under 2019 tallene totalt sett. Den norske trafikken har gått noe ned, men økningen i utenlandske gjestedøgn kompenserer for mye av nedgangen fra Norge gjør at vi ligger over «normalåret» 2019 i utenlandske gjestedøgn. Oppholdstiden har også gått opp. Hele 60% av gjestene i Lofoten er fra utlandet, og reiselivsnæringen i Lofoten er avhengig av internasjonale marked for å opprettholde vekst og verdiskaping. Å jobbe internasjonalt alene krever ressurser og kompetanse, og da er salgsledd viktige samarbeidspartnere for å nå de gjestene man ønsker.
Agenda for workshopen:
Intro ved Up Norwy - hva ser vi etter da vi velger leverandører, hvem prioriterer vi og hvorfor
Trender - internasjonale, hva etterpørres og hva mangler i dagens tilbud?
Hvem er salgsleddet, utviklingen av disse og hvilke betingelser forholder salgsleddet seg til i salgsverdikjeden?
Praktisk arbeid
Oppsummering